Rolstoelreiniging Nederland – Gezonde groei voor unieke mobiele wasstraat
Ze bestaan echt, bedrijven met een volstrekt unieke dienstverlening. Rolstoelreiniging Nederland is er een prachtig voorbeeld van. Opgericht in 2010 door Jacob Kalter, regionaal begonnen in de Zaanstreek en inmiddels met vier mobiele wasunits werkzaam voor een groot aantal zorgorganisaties. De vaste standplaats is nog steeds Westknollendam, maar de medewerkers waaieren uit over honderden verschillende locaties in het land.
De gemiddelde Nederlander staat er vast niet bij stil, maar rolstoelen in zorginstellingen worden intensief gebruikt. Vroeger maakte de nachtdienst deze hulpmiddelen schoon in rustige uren, maar hiervoor is, door de toegenomen werkdruk, nauwelijks tijd meer. In de jaren dat Jacob Kalter zelf nog in een verpleeghuis werkt, loopt zijn organisatie hier al tegenaan. Hij zet een project ‘Rolstoelschoonmaak’ op, met als uitkomst de aanschaf van een speciale ‘vaatwasser’ voor rolstoelen.
Markt voor uitzonderlijke dienstverlening
Als Jacobs functie door de crisis van 2009 komt te vervallen, opent dit voor hem de deur naar het ondernemerschap, met Rolstoelreiniging Nederland. “In 2010 kocht ik een auto en een aanhanger en nam het reinigingsapparaat over van mijn voormalige werkgever. Dat werd meteen de eerste klant van mijn mobiele wasstraat. Ik wist zeker dat er ook verder een markt voor was, want toen mijn werkgever de machine aanschafte, meldden zich direct andere huizen uit onze zorgorganisatie, die hun rolstoelen bij ons op locatie wilden laten schoonmaken. Dat idee strandde toen vooral op gebrek aan handen.” Jacobs inschatting klopt: zijn diensten slaan aan en het bedrijf ontwikkelt zich goed, al heeft corona natuurlijk tijdelijk grote impact op de groei. Rolstoelreiniging Nederland was – en is nog steeds – de enige in Nederland met een dergelijke dienstverlening.
’s Avonds het land in
Rolstoelreiniging Nederland levert een compleet servicepakket – een wasunit ter plekke plus medewerkers – op momenten dat de hulpmiddelen niet worden gebruikt: ’s avonds en ‘s nachts dus. Per keer kunnen tot 70 rolstoelen, douchebrancards, rollators etc. worden schoongemaakt. Het is onregelmatig en inspannend werk, een belangrijke reden voor Jacob om verkoop van zijn bedrijf te gaan overwegen. “We hadden altijd een stabiele personeelsbezetting, maar na corona moest ik weer vaker meewerken dan mij fysiek lief was. Nu ben ik nog fit en energiek en wil de kans pakken om het roer nog een keer om te gooien.”
Verbreding van activiteiten
Jacob neemt contact op met bedrijfsovernameadviseur Joost Baltus; met mogelijke kandidaten in het eigen netwerk worden gesprekken gevoerd. Als dit uiteindelijk geen succesvol resultaat oplevert, plaatst Joost in oktober 2023 een profiel op overnameplatform Brookz.
En dan gaat het ineens snel, als Pieter van Rijswijk – commercieel directeur van ShopBox Nederland – serieuze interesse toont. Ook deze onderneming is gespecialiseerd in mobiele wasstraten, maar dan voor winkelwagentjes. Klanten van ShopBox Nederland, gevestigd in Wezep, zijn alle grote Nederlandse supermarktketens. “Wij waren op zoek naar verbreding van onze dienstverlening. Het aanbod in de retail stabiliseert en we wilden daarom een tweede activiteit oppakken. We hadden al gekeken naar een klassiek schoonmaakbedrijf, maar dat stond toch te ver af van wat wij met ShopBox doen. En toen kwam het profiel van Rolstoelreiniging Nederland voorbij. Dit sluit natuurlijk op meerdere vlakken heel goed aan. Zo zijn ze, net als wij, gewend aan zelfstandig werkende werknemers. Natuurlijk is het een nieuwe branche en zijn de opdrachtgevers meer versnipperd dan bij ShopBox, maar er ligt een mooie basis voor verder succes.”
Snel schakelen door goede voorbereiding
De overnamegesprekken verlopen vlot en in positieve sfeer. Pieter: “Het voelde goed, Joost had uitstekend voorbereidend werk gedaan. De taxatie was realistisch, zonder opgeblazen cijfers. Verder is Rolstoelreiniging Nederland een praktisch ingesteld bedrijf met weinig overhead. Door dit alles konden we snel schakelen.” Omdat RRNL een eenmanszaak met personeel is, hoeft bij de overdracht geen notaris te worden ingeschakeld. Zo lukt het om nog voor het eind van 2023 de handtekeningen onder het koopcontract te zetten. Ook Jacob houdt aan het overnametraject een goed gevoel over, plus een mooi resultaat. Wat hij hierna gaat doen, is nog niet uitgekristalliseerd, maar stilzitten is in ieder geval nog niet aan de orde.
Pieter: “Rolstoelreiniging Nederland blijft met hetzelfde team vanaf de huidige locatie werken, maar we willen nog meer een landelijke speler worden én de grens over gaan. Omdat we het belangrijk vinden dat onze werknemers niet meer dan 150 km naar een klant moeten rijden, gaan we het team en het aantal standplaatsen zeker uitbreiden. Onze ambitie is gezonde groei!”
Rolstoelreiniging Nederland wordt onderdeel van een organisatie die gewend is om een bijzondere positie in de markt vast te houden. Altijd zorgen dat je uniek bent, daar weten ze bij ShopBox wel raad mee.
Tekst: Anita van Prooijen
Rolstoelreiniging Nederland
Informatie over de opdrachtgever
Jaren eerder leerden Jacob Kalter & Joost Baltus elkaar kennen bij een ondernemersnetwerk in Noord-Holland. Jacob was toen net bezig Rolstoelreiniging Nederland op de kaart te zetten. Eind 2021 nam Jacob weer contact op met Joost om zich te oriënteren op de toekomstige verkoop van zijn bedrijf. Na enkele verkennende gesprekken in 2022, werd het traject van overdracht in de 1e helft van 2023 actief in gang gezet.
Behaald resultaat
Na aanvankelijk dicht bij huis te zijn begonnen, werd het bedrijf vervolgens (anoniem) breder in de markt gezet. Medio oktober 2023 reageerden de heren van Shopbox Nederland. Zij hadden ruime ervaring met het mobiel reinigen van winkelwagens en zochten naar verbreding van hun activiteiten. Rolstoelreiniging NL bleek hierbij heel goed te passen en al snel kwamen we tot een passende deal voor beide partijen. Op 1 januari 2024 werd de onderneming netjes overgedragen.
Meer weten?
Joost beantwoordt je vragen graag.
Van links naar rechts:
Jacob Kalter, Sander Kwakkernaat en Pieter van Rijswijk
Rolstoelreiniging Nederland – Gezonde groei voor unieke mobiele wasstraat
Ze bestaan echt, bedrijven met een volstrekt unieke dienstverlening. Rolstoelreiniging Nederland is er een prachtig voorbeeld van. Opgericht in 2010 door Jacob Kalter, regionaal begonnen in de Zaanstreek en inmiddels met vier mobiele wasunits werkzaam voor een groot aantal zorgorganisaties. De vaste standplaats is nog steeds Westknollendam, maar de medewerkers waaieren uit over honderden verschillende locaties in het land.
De gemiddelde Nederlander staat er vast niet bij stil, maar rolstoelen in zorginstellingen worden intensief gebruikt. Vroeger maakte de nachtdienst deze hulpmiddelen schoon in rustige uren, maar hiervoor is, door de toegenomen werkdruk, nauwelijks tijd meer. In de jaren dat Jacob Kalter zelf nog in een verpleeghuis werkt, loopt zijn organisatie hier al tegenaan. Hij zet een project ‘Rolstoelschoonmaak’ op, met als uitkomst de aanschaf van een speciale ‘vaatwasser’ voor rolstoelen.
Markt voor uitzonderlijke dienstverlening
Als Jacobs functie door de crisis van 2009 komt te vervallen, opent dit voor hem de deur naar het ondernemerschap, met Rolstoelreiniging Nederland. “In 2010 kocht ik een auto en een aanhanger en nam het reinigingsapparaat over van mijn voormalige werkgever. Dat werd meteen de eerste klant van mijn mobiele wasstraat. Ik wist zeker dat er ook verder een markt voor was, want toen mijn werkgever de machine aanschafte, meldden zich direct andere huizen uit onze zorgorganisatie, die hun rolstoelen bij ons op locatie wilden laten schoonmaken. Dat idee strandde toen vooral op gebrek aan handen.” Jacobs inschatting klopt: zijn diensten slaan aan en het bedrijf ontwikkelt zich goed, al heeft corona natuurlijk tijdelijk grote impact op de groei. Rolstoelreiniging Nederland was – en is nog steeds – de enige in Nederland met een dergelijke dienstverlening.
’s Avonds het land in
Rolstoelreiniging Nederland levert een compleet servicepakket – een wasunit ter plekke plus medewerkers – op momenten dat de hulpmiddelen niet worden gebruikt: ’s avonds en ‘s nachts dus. Per keer kunnen tot 70 rolstoelen, douchebrancards, rollators etc. worden schoongemaakt. Het is onregelmatig en inspannend werk, een belangrijke reden voor Jacob om verkoop van zijn bedrijf te gaan overwegen. “We hadden altijd een stabiele personeelsbezetting, maar na corona moest ik weer vaker meewerken dan mij fysiek lief was. Nu ben ik nog fit en energiek en wil de kans pakken om het roer nog een keer om te gooien.”
Verbreding van activiteiten
Jacob neemt contact op met bedrijfsovernameadviseur Joost Baltus; met mogelijke kandidaten in het eigen netwerk worden gesprekken gevoerd. Als dit uiteindelijk geen succesvol resultaat oplevert, plaatst Joost in oktober 2023 een profiel op overnameplatform Brookz. En dan gaat het ineens snel, als Pieter van Rijswijk – commercieel directeur van ShopBox Nederland – serieuze interesse toont. Ook deze onderneming is gespecialiseerd in mobiele wasstraten, maar dan voor winkelwagentjes. Klanten van ShopBox Nederland, gevestigd in Wezep, zijn alle grote Nederlandse supermarktketens. “Wij waren op zoek naar verbreding van onze dienstverlening. Het aanbod in de retail stabiliseert en we wilden daarom een tweede activiteit oppakken. We hadden al gekeken naar een klassiek schoonmaakbedrijf, maar dat stond toch te ver af van wat wij met ShopBox doen. En toen kwam het profiel van Rolstoelreiniging Nederland voorbij. Dit sluit natuurlijk op meerdere vlakken heel goed aan. Zo zijn ze, net als wij, gewend aan zelfstandig werkende werknemers. Natuurlijk is het een nieuwe branche en zijn de opdrachtgevers meer versnipperd dan bij ShopBox, maar er ligt een mooie basis voor verder succes.”
Snel schakelen door goede voorbereiding
De overnamegesprekken verlopen vlot en in positieve sfeer. Pieter: “Het voelde goed, Joost had uitstekend voorbereidend werk gedaan. De taxatie was realistisch, zonder opgeblazen cijfers. Verder is Rolstoelreiniging Nederland een praktisch ingesteld bedrijf met weinig overhead. Door dit alles konden we snel schakelen.” Omdat RRNL een eenmanszaak met personeel is, hoeft bij de overdracht geen notaris te worden ingeschakeld. Zo lukt het om nog voor het eind van 2023 de handtekeningen onder het koopcontract te zetten. Ook Jacob houdt aan het overnametraject een goed gevoel over, plus een mooi resultaat. Wat hij hierna gaat doen, is nog niet uitgekristalliseerd, maar stilzitten is in ieder geval nog niet aan de orde.
Pieter: “Rolstoelreiniging Nederland blijft met hetzelfde team vanaf de huidige locatie werken, maar we willen nog meer een landelijke speler worden én de grens over gaan. Omdat we het belangrijk vinden dat onze werknemers niet meer dan 150 km naar een klant moeten rijden, gaan we het team en het aantal standplaatsen zeker uitbreiden. Onze ambitie is gezonde groei!”
Rolstoelreiniging Nederland wordt onderdeel van een organisatie die gewend is om een bijzondere positie in de markt vast te houden. Altijd zorgen dat je uniek bent, daar weten ze bij ShopBox wel raad mee.
Tekst: Anita van Prooijen
Rolstoelreiniging Nederland
Informatie over de opdrachtgever
Jaren eerder leerden Jacob Kalter & Joost Baltus elkaar kennen bij een ondernemersnetwerk in Noord-Holland. Jacob was toen net bezig Rolstoelreiniging Nederland op de kaart te zetten. Eind 2021 nam Jacob weer contact op met Joost om zich te oriënteren op de toekomstige verkoop van zijn bedrijf. Na enkele verkennende gesprekken in 2022, werd het traject van overdracht in de 1e helft van 2023 actief in gang gezet.
Behaald resultaat
Na aanvankelijk dicht bij huis te zijn begonnen, werd het bedrijf vervolgens (anoniem) breder in de markt gezet. Medio oktober 2023 reageerden de heren van Shopbox Nederland. Zij hadden ruime ervaring met het mobiel reinigen van winkelwagens en zochten naar verbreding van hun activiteiten. Rolstoelreiniging NL bleek hierbij heel goed te passen en al snel kwamen we tot een passende deal voor beide partijen. Op 1 januari 2024 werd de onderneming netjes overgedragen.
Meer weten?
Joost beantwoordt je vragen graag.

Van links naar rechts:
Jacob Kalter, Sander Kwakkernaat en Pieter van Rijswijk
BTW: NL8090.45.862B01