Rodi Media en Burrie Media gaan samen verder!
Overnameadviseur Joost Baltus:
Op woensdag 30 mei 2018 nam eigenaar Thijs Burrie van Burrie Media uit Purmerend telefonisch contact met mij op. Zijn onderneming houdt zich dan bezig met de uitgave van twee regionale magazines (Regio Zaken en Dagje Purmerend) en het verzorgen van de marketingcommunicatie voor een aantal regionale bedrijven. De sympathieke ondernemer was al enige tijd toe aan overdracht van zijn activiteiten, maar door omstandigheden was dit nog niet gelukt. Eén van de belangrijkste oorzaken was een ‘te enthousiaste’ waardering van de onderneming door een eerdere overnameadviseur, waardoor geïnteresseerde partijen al snel waren afgehaakt. Aangezien Thijs het proces van overdracht wel graag professioneel wilde laten begeleiden, ging hij op zoek naar een andere adviseur en kwam hij via iemand uit ons gezamenlijke netwerk bij mij terecht. We maakten een afspraak waarin de basis werd gelegd voor een fijne en succesvolle samenwerking…
Zoals gebruikelijk, zette ik de waardering van de onderneming (opnieuw) in een rekenmodel op en besprak die met Thijs. Dit model was m.i. een stuk reëler en passender bij de situatie. Uitgangspunt hierbij was de terugverdientijd van de goodwill door de koper. Ook stelde ik een overzichtelijk Informatiememorandum op met daarin info over diverse aspecten van de onderneming, inclusief financiële huishouding en de overnamesom (obv de waardering). Dit document was bedoeld voor serieus geïnteresseerde partijen, die het op basis van een ondertekende geheimhoudingsverklaring konden ontvangen.
Strategische koper
Gezien het sterk regionale karakter van de uitgaven en de klanten, raadde ik Thijs aan om zijn bedrijf vooral aan te bieden aan partijen die in dezelfde regio al op (in meer of mindere mate) datzelfde vlak actief zijn en hun positie willen versterken. Een zogenaamde strategische koper dus. Samen kwamen we tot een behoorlijk aantal mogelijke kandidaten die zich al in ons directe netwerk bevonden. Het benaderen van die partijen was voor mij dus niet zo moeilijk en online platformen als www.bedrijventekoop.nl en/of www.brookz.nl hadden we eigenlijk niet nodig.
Na diverse gesprekken bleven er uiteindelijk drie partijen over die een voorstel uitbrachten; (de regionaal bekende) uitgeverij Rodi Media uit Broek op Langedijk en twee andere collega’s van Burrie Media. Thijs had inmiddels een lichte voorkeur voor Rodi ontwikkeld en toen de directie van dit bedrijf ook nog eens een sympathiek voorstel deed, kwamen we in oktober snel en soepel tot een goede deal voor beide partijen.
Ook het vastleggen van de gemaakte afspraken in een door mij opgestelde overeenkomst (met diverse bijlagen) verliep zonder problemen waardoor op maandag 29 oktober 2018 op kantoor van Rodi met een wederzijds goed gevoel kon worden ondertekend. Aangezien afgesproken was dat de activiteiten van Burrie Media per januari 2019 aan het portfolio van Rodi Media zou worden toegevoegd en Thijs ook na januari nog enige tijd betrokken zou blijven, werd in een persbericht aangekondigd dat de partijen nauw zouden gaan samenwerken.
Opdrachtgever Thijs Burrie:
“Deskundig advies en begeleiding zonder gebakken lucht…
Bij de eerste kennismaking met Joost was er (volgens mij wederzijds) een klik. Het vertrouwen was er eveneens. Joost is iemand die dicht bij de mensen staat en op een innemende manier zijn deskundigheid ter beschikking stelt. Geen poespas, geen blabla, geen moeilijke taal, maar gewoon goed, deskundig advies en ondersteuning / begeleiding. Dat zocht en vond ik bij Joost Baltus bij dit overnameproces. Ook tijdens de onderhandelingen was Joost actief en zeer betrokken. Hij heeft zonder meer een grote bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de deal, evenals bij de afronding daarvan in een goede en duidelijke overeenkomst. De ervaring in dit soort processen bleek uit alles. Niet onbelangrijk te melden dat we inderdaad de juiste partij hebben gevonden, blijkens de uitstekende samenwerking, die eigenlijk al enkele maanden aan de gang is.
Joost, nogmaals mijn hartelijke dank!”
De overdracht
Al met al kon het traject van overdracht van Burrie Media dus netjes worden doorlopen en leidde het tot een goede uitkomst voor zowel Thijs als ook Rodi Media. Ik dank Thijs voor zijn vertrouwen in mij als zijn overnameadviseur. Graag feliciteer ik Rodi (nogmaals) met deze mooie overname en hoop dat zij er nog lang plezier van mogen hebben!
Overnameadviseur
Joost Baltus
Burrie Media
Burrie Media
Informatie over de opdrachtgever
Burrie Media in Purmerend was een uitgeverij (van twee bekende regionale magazines) en bureau voor grafische communicatie, vooral gericht op het MKB. Toen eigenaar Thijs Burrie zijn activiteiten wilde overdragen, name hij contact op met overnameadviseur Joost Baltus van de Prisma Advies Groep…
Behaald resultaat
Op basis van een hernieuwde waardering van de onderneming en een bondig informatiememorandum, werden enkele strategische partijen uit de regio benaderd. Na diverse gesprekken bleek Rodi Media uit Broek op Langedijk de beste overnamekandidaat. De onderhandelingen en afwikkeling verliepen soepel en met een goed gevoel kwamen beide partijen tot een mooie deal. Iedereen was blij!
Meer weten?
Joost beantwoordt je vragen graag.
BTW: NL8090.45.862B01