Bedrijfsovername moet win-win zijn
Hoe zakelijk een bedrijfsovername ook is, het is onmogelijk om de emoties van de mensen die erbij betrokken zijn te negeren. “Een overname draait in de eerste plaats om vertrouwen, om gunnen, om willen. Pas als die zaken kloppen kun je gaan praten over afspraken en cijfers.”
Wie Mirella Bisschops tien jaar terug had gevraagd hoe zij haar pensioen voor zich zag, had te horen gekregen dat haar twee zoons het stokje van haar zouden overnemen. MB Cosmetics functioneerde als een echt familiebedrijf. Maar toch liep alles net even anders. Zoon Dennis koos toch een ander pad. Zoon Ralf bleef wel, wilde ook graag meer, maar zijn ambities strookten niet altijd met die van zijn moeder. “Bovendien werd ik door een zakenrelatie weleens gewaarschuwd: hij kan nooit betalen wat jij voor je bedrijf wilt hebben”, zegt Mirella Bisschops. Iets waar veel familiebedrijven tegenaan lopen als het moment van overdracht nadert. Want de jongere generatie wil wel, maar beschikt niet altijd over voldoende financiële middelen om te kúnnen overnemen. Toch bleef de gedachte om alles aan haar zoon over te doen in haar hoofd rondspoken: dat was toch haar gedroomde scenario. “Inmiddels is de overname door een externe partij rond, en is Ralf brandmanager binnen de nieuwe organisatie. Een constructie waar alle betrokkenen – koper én verkoper – zich goed bij voelen.”
Stroomversnelling
MB Cosmetics is distributeur van cosmeticamerken Reviderm en Jean d’Arcel en heeft een eigen lijn permanente make-up. Ook ontwikkelde het bedrijf het marketingconcept Beauty Alliance, waar inmiddels meerdere partijen bij betrokken zijn. Mirella Bisschops begon MB Cosmetics in 1991 en bouwde in 25 jaar een goede naam op. Eén collega-ondernemer vroeg haar elk jaar opnieuw of ze haar bedrijf aan hem wilde verkopen. “Dat deed ik altijd een beetje af als grapje, ik had immers heel andere plannen”, vertelt Mirella Bisschops. Bij de presentatie van de mede door Ralf van Houts ontwikkelde marketingtool Beauty Alliance op een grote beurs in maart 2015 meldde de vasthoudende collega-ondernemer zich opnieuw. “Duco van Keimpema van Care Cosmetics toonde nu – meer dan ooit – serieuze interesse. Met zijn twaalf cosmeticamerken was Care Cosmetics bovendien een ideale voedingsbodem voor de uitrol van Beauty Alliance.”
Package deal
“Na al die jaren leek het nu eindelijk het juiste moment voor de bedrijfsoverdracht. Weliswaar niet aan mijn zoon, maar wel met een duidelijke rol voor hem, zijn eigen Beauty Alliance stond in zekere zin aan de basis”, vertelt Mirella Bisschops. Ook wilde ze dat de overname inclusief het personeel en het pand in Alkmaar zou zijn. “Die package deal was voor MB Cosmetics absoluut dé crux, bijna meer nog dan de financiële kant van de zaak. Toen de gesprekken in december dreigden vast te lopen, heb ik zelfs besloten om Duco van Keimpema wat meer achtergrondinformatie te geven, om zijn vertrouwen in het proces een boost te geven”, legt sovernameadviseur Joost Baltus van Prisma Advies Groep uit. Want zonder vertrouwen geen overname, weet hij uit ervaring. “Natuurlijk is een overname voor een heel groot deel gewoon zakelijk. Het gaat om cijfers, om afspraken, om contracten. Tegelijkertijd is het ook een emotioneel traject voor de mensen achter het bedrijf.”
Rollercoaster
Dat laatste kan accountant Pascal Gabler alleen maar beamen. “Een bedrijfsovername is als een rit in een rollercoaster: je hebt geen idee wanneer je wagentje scherp door de bocht zal racen.” En hoe meer belanghebbenden, hoe meer eisen en wensen er op tafel komen, en hoe onvoorspelbaarder het verdere verloop van het traject. Zaak voor de deskundigen dus om de vele vragen goed te beantwoorden, onzekerheden weg te nemen en het grote plaatje in het oog te houden. “Iedereen stond voortdurend op scherp.” Ook Bert Feenstra, echtgenoot en zakenpartner van Mirella Bisschops, was nauw betrokken bij het hele proces. “Mijn taken lagen bij de financiën. Een duidelijk afgebakend deel binnen het overnametraject, maar toch voel je voortdurend alle spanning van het hele proces. Ik heb het als heel prettig ervaren om voortdurend te kunnen sparren en overleggen met Joost Baltus en Pascal Gabler. Dat gaf veel rust.”
Begin april zijn de handtekeningen gezet onder de definitieve overeenkomst. Ralf van Houts is gestart als brandmanager bij het nieuwe bedrijf MBC Cosmetics, Mirella Bisschops en Bert Feenstra blijven er als adviseurs ook nog een aantal jaar bij betrokken. Mirella Bisschops: “Uiteindelijk is het gelukt om van de overname echt een win-winsituatie te maken voor mij en Bert, voor Ralf en zeker ook voor Duco. We profiteren hier echt allemaal van.”
Accountant
Pascal Gabler
Pascal Gabler is accountant en fiscalist bij BG Accountants. Elk jaar begeleidt hij meerdere ondernemers bij de aan- en verkoop van hun bedrijf. “Ik ga eerst op de emotionele toer. Het klinkt misschien verrassend maar het eerste wat ik bespreek met een ondernemer die zijn bedrijf wil verkopen is het emotionele aspect. Uiteindelijk is het toch je kind waar je afscheid van gaat nemen. Daarna gaan we pas kijken naar de fiscale en financiële aspecten. Is er al een partij met interesse? Gaat het om een groot bedrijf? Dan adviseer ik om ook nog een overname-expert in de arm te nemen. En wanneer het proces eenmaal loopt, sla ik aan het rekenen. Wat houden de betrokkenen onder de streep concreet over? Ik reken het effect van elke keuze door. Daar wil ik honderd procent helderheid over verschaffen. Zijn er meerdere belanghebbenden bij de verkoop verrassingen.”
Overnameadviseur
Joost Baltus
Joost Baltus is overnameadviseur en oprichter van de Prisma Advies Groep. Hij heeft al vele tientallen ondernemers begeleid bij de koop of verkoop van hun bedrijf. “Bij een overname spelen altijd veel meer zaken dan je op het eerste gezicht zou denken. Natuurlijk is het in de basis een onderhandeling over geld, maar ook factoren als opvolging door zoon of dochter, personeel, pand, leveranciers, klanten moet je niet onderschatten. Elke overname is anders! Onderling vertrouwen is cruciaal – dat is wel een vast gegeven. Alleen in een sfeer van vertrouwen kun je komen tot goede afspraken, tot een redelijke overeenkomst waar uiteindelijk iedereen zich goed in kan vinden. Ik behartig natuurlijk de belangen van de partij die mij inhuurt, maar je werkt altijd toe naar een win-winsituatie. Alleen dan realiseer je een succesvolle overname.”
Overnameadviseur
Joost Baltus
Bron: ONDERNEMERSbelang N-H Noord
Journalist: Isabelle Brus
Fotografie: Jan Jong
MB Cosmetics
MB Cosmetics
Informatie over de opdrachtgever
MB Cosmetics Vof in Alkmaar is leverancier van professionele huidverzorging en huidverbeteringsproducten voor schoonheidssalons, beautyfarms en andere instituten die zich met wellness en schoonheid bezighouden. Met name de cosmeticamerken Reviderm, Jean d’Arcel en Permanente Make-Up behoren tot het assortiment.
Behaald resultaat
In juni 2015 vroegen de toenmalige vennoten van MB Cosmetics mij om hen te begeleiden in het proces om de activiteiten van de onderneming aan een geschikte partij over te dragen. Na een traject vol uitdagingen werd in april 2016 de Koopovereenkomst met branchegenoot Care Cosmetics uit Barendrecht ondertekend en feestelijk gevierd.
Meer weten?
Joost beantwoordt je vragen graag.
BTW: NL8090.45.862B01