Hoe Chris het plezier in zijn bedrijf weer terugkreeg
Chris Meister heeft al jaren een succesvol dakdekkersbedrijf. De opdrachten stromen binnen, de klanten zijn tevreden en hij heeft een goed team met deskundige, enthousiaste medewerkers. Toch liep Chris vast in zijn ondernemerschap. Daarom riep hij begin 2021 de hulp in van Renge Veltman, organisatieadviseur bij de Prima Advies Groep. Wat was er precies aan de hand en wat heeft de coaching van Renge opgeleverd?
Van dakdekker tot fulltime manager
“Ik hou van aanpakken en van werken in de buitenlucht. Daarom heb ik gekozen voor het vak van dakdekker. Ruim twintig jaar geleden ben ik als eenpitter gestart met Dakster Dakbedekking. Al snel had ik meer opdrachten dan ik aankon, dus besloot ik uit te breiden. Dat ging geleidelijk aan en inmiddels heb ik negen vaste medewerkers. Eerst vond ik het allemaal prachtig. Ik leefde voor mijn bedrijf en deed er alles voor, maar een paar jaar geleden merkte ik dat het me boven het hoofd groeide. Ik zat alleen nog maar achter mijn computer en was zo druk met managen en allerlei administratieve rompslomp dat ik helemaal niet meer betrokken was bij de uitvoering. Ik was 24 uur per dag met mijn bedrijf bezig, maar ik had er geen plezier meer in.
Het roer om
De spanning liep hoog op en dat ging ten koste van mijn slaap en gezondheid. Omdat ik zelf ook wel doorhad dat er iets moest gebeuren, ben ik op zoek gegaan naar een businesscoach. Zo ben ik in contact gekomen met Renge. Het klikte meteen tussen ons en zijn werkwijze sprak me aan. Hij legde geen vastomlijnd plan op tafel, maar stelde voor om samen te onderzoeken hoe we het werk slimmer konden inrichten, zodat ik weer beter in mijn vel zou komen te zitten. Dat vond ik prettig want ik wist nog niet waar ik met mijn bedrijf heen wilde. Mijn belangrijkste doelen waren een goede nachtrust en weer plezier krijgen in mijn werk.
Krachtige pragmatische aanpak
Renge is een goede luisteraar en weet snel de vinger op de zere plek te leggen. Hij stelt de juiste vragen en heeft aan een half woord genoeg. In het begin kwam hij wekelijks op kantoor langs om samen te sparren en de planning door te nemen. Hij hielp met praktische zaken en deed ook concrete voorstellen om meer overzicht in mijn werk aan te brengen en bepaalde zaken te delegeren. Zo spoorde hij me aan om eindelijk werk te maken van het idee om een bedrijfsleider aan te trekken. Dat was precies wat ik nodig had.
Snelle resultaten
Een paar maanden na de start van het coachingstraject heb ik iemand in dienst genomen voor de voorbereiding, planning en coördinatie van de werkzaamheden. Dat is echt een uitkomst. Mijn nieuwe bedrijfsleider neemt me veel werk uit handen. Daardoor hoef ik me minder met alle details bezig te houden en heb ik meer vrijheid om mijn werk in te delen zoals ik het wil. Zo neem ik nu elke woensdag vrij. Dan ga ik sporten en ’s middags doe ik wat leuks met mijn dochter. Dat had een jaar geleden niet gekund. Toen werd ik nog helemaal geleefd door mijn bedrijf. Nu heb ik weer overzicht en kan ik me focussen op wat belangrijk voor me is.
Meer structuur en inzicht
Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Nu ik eenmaal bezig ben met het professionaliseren van het bedrijf wil ik ook doorpakken. Daarom ben ik samen met Renge begonnen om de werkprocessen in kaart te brengen en vast te leggen. Ik wil weten wat er precies in mijn bedrijf gebeurt, zodat de boel gewoon doordraait als iemand een andere baan neemt of om een andere reden uitvalt. Dat zal meer rust brengen en het is belangrijk om de continuïteit op de lange termijn te garanderen.
Dat gun je elke ondernemer
De coaching van Renge is heel waardevol voor me geweest en loopt nog steeds door. We hebben nu maandelijks een vaste afspraak en verder kan ik hem altijd bellen als het nodig is. Dat doe ik ook. Het is fijn om iemand achter de hand te hebben die je bedrijf goed kent en op een gelijkwaardig niveau met je meedenkt over je zakelijke en persoonlijke doelen. Dat gun ik elke ondernemer. Ik heb zelf pas een coach gezocht toen ik er eigenlijk al te ver doorheen zat. Daarom zou ik zeggen: wacht niet tot je in de problemen zit, maar trek op tijd aan de bel bij Renge!”
Dakster
Informatie over de opdrachtgever
In december 2020 kwam ik in contact met Chris Meister van het dakdekkersbedrijf Dakster. Na een gesprek met zijn accountant had deze hem de tip gegeven om contact op te nemen. Chris zat door de groei binnen zijn bedrijf in de overgang naar een andere inrichting en organisatie. Waar hij altijd zelf de touwtjes in handen heeft gehad, wilde hij nu advies en begeleiding bij het leren loslaten, zodat er tijd en ruimte zou komen om weer te ondernemen.
Behaald resultaat
We zijn samen aan de slag gegaan met de hoogste prioriteiten. In de eerste maanden hebben we gewerkt aan belemmerende overtuigingen. Dit zijn gedachtes die je tegenhouden om uit het cirkeltje te komen waar je steeds in vastloopt. Tevens is er gewerkt aan de inrichting en zijn de werkzaamheden opnieuw verdeeld. Hierdoor is er ruimte gekomen om weer te genieten van het ondernemen.
Meer weten?
Renge beantwoordt je vragen graag.
Hoe Chris het plezier in zijn bedrijf weer terugkreeg
Chris Meister heeft al jaren een succesvol dakdekkersbedrijf. De opdrachten stromen binnen, de klanten zijn tevreden en hij heeft een goed team met deskundige, enthousiaste medewerkers. Toch liep Chris vast in zijn ondernemerschap. Daarom riep hij begin 2021 de hulp in van Renge Veltman, organisatieadviseur bij de Prima Advies Groep. Wat was er precies aan de hand en wat heeft de coaching van Renge opgeleverd?
Van dakdekker tot fulltime manager
“Ik hou van aanpakken en van werken in de buitenlucht. Daarom heb ik gekozen voor het vak van dakdekker. Ruim twintig jaar geleden ben ik als eenpitter gestart met Dakster Dakbedekking. Al snel had ik meer opdrachten dan ik aankon, dus besloot ik uit te breiden. Dat ging geleidelijk aan en inmiddels heb ik negen vaste medewerkers. Eerst vond ik het allemaal prachtig. Ik leefde voor mijn bedrijf en deed er alles voor, maar een paar jaar geleden merkte ik dat het me boven het hoofd groeide. Ik zat alleen nog maar achter mijn computer en was zo druk met managen en allerlei administratieve rompslomp dat ik helemaal niet meer betrokken was bij de uitvoering. Ik was 24 uur per dag met mijn bedrijf bezig, maar ik had er geen plezier meer in.
Het roer om
De spanning liep hoog op en dat ging ten koste van mijn slaap en gezondheid. Omdat ik zelf ook wel doorhad dat er iets moest gebeuren, ben ik op zoek gegaan naar een businesscoach. Zo ben ik in contact gekomen met Renge. Het klikte meteen tussen ons en zijn werkwijze sprak me aan. Hij legde geen vastomlijnd plan op tafel, maar stelde voor om samen te onderzoeken hoe we het werk slimmer konden inrichten, zodat ik weer beter in mijn vel zou komen te zitten. Dat vond ik prettig want ik wist nog niet waar ik met mijn bedrijf heen wilde. Mijn belangrijkste doelen waren een goede nachtrust en weer plezier krijgen in mijn werk.
Krachtige pragmatische aanpak
Renge is een goede luisteraar en weet snel de vinger op de zere plek te leggen. Hij stelt de juiste vragen en heeft aan een half woord genoeg. In het begin kwam hij wekelijks op kantoor langs om samen te sparren en de planning door te nemen. Hij hielp met praktische zaken en deed ook concrete voorstellen om meer overzicht in mijn werk aan te brengen en bepaalde zaken te delegeren. Zo spoorde hij me aan om eindelijk werk te maken van het idee om een bedrijfsleider aan te trekken. Dat was precies wat ik nodig had.
Snelle resultaten
Een paar maanden na de start van het coachingstraject heb ik iemand in dienst genomen voor de voorbereiding, planning en coördinatie van de werkzaamheden. Dat is echt een uitkomst. Mijn nieuwe bedrijfsleider neemt me veel werk uit handen. Daardoor hoef ik me minder met alle details bezig te houden en heb ik meer vrijheid om mijn werk in te delen zoals ik het wil. Zo neem ik nu elke woensdag vrij. Dan ga ik sporten en ’s middags doe ik wat leuks met mijn dochter. Dat had een jaar geleden niet gekund. Toen werd ik nog helemaal geleefd door mijn bedrijf. Nu heb ik weer overzicht en kan ik me focussen op wat belangrijk voor me is.
Meer structuur en inzicht
Toch ben ik nog niet helemaal tevreden. Nu ik eenmaal bezig ben met het professionaliseren van het bedrijf wil ik ook doorpakken. Daarom ben ik samen met Renge begonnen om de werkprocessen in kaart te brengen en vast te leggen. Ik wil weten wat er precies in mijn bedrijf gebeurt, zodat de boel gewoon doordraait als iemand een andere baan neemt of om een andere reden uitvalt. Dat zal meer rust brengen en het is belangrijk om de continuïteit op de lange termijn te garanderen.
Dat gun je elke ondernemer
De coaching van Renge is heel waardevol voor me geweest en loopt nog steeds door. We hebben nu maandelijks een vaste afspraak en verder kan ik hem altijd bellen als het nodig is. Dat doe ik ook. Het is fijn om iemand achter de hand te hebben die je bedrijf goed kent en op een gelijkwaardig niveau met je meedenkt over je zakelijke en persoonlijke doelen. Dat gun ik elke ondernemer. Ik heb zelf pas een coach gezocht toen ik er eigenlijk al te ver doorheen zat. Daarom zou ik zeggen: wacht niet tot je in de problemen zit, maar trek op tijd aan de bel bij Renge!”
Dakster
Informatie over de opdrachtgever
In december 2019 kwam ik in contact met Chris Meister van het dakdekkersbedrijf Dakster. Na een gesprek met zijn accountant had deze hem de tip gegeven om contact op te nemen. Chris zat door de groei binnen zijn bedrijf in de overgang naar een andere inrichting en organisatie. Waar hij altijd zelf de touwtjes in handen heeft gehad, wilde hij nu advies en begeleiding bij het leren loslaten, zodat er tijd en ruimte zou komen om weer te ondernemen.
Behaald resultaat
We zijn samen aan de slag gegaan met de hoogste prioriteiten. In de eerste maanden hebben we gewerkt aan belemmerende overtuigingen. Dit zijn gedachtes die je tegenhouden om uit het cirkeltje te komen waar je steeds in vastloopt. Tevens is er gewerkt aan de inrichting en zijn de werkzaamheden opnieuw verdeeld. Hierdoor is er ruimte gekomen om weer te genieten van het ondernemen.
Meer weten?
Renge beantwoordt je vragen graag.
BTW: NL8090.45.862B01