Breedweer – Een overname die nog meer impact mogelijk maakt
Er zijn ondernemingen die via hun bedrijfsvoering de wereld mooier willen maken. Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest is hiervan een prachtig voorbeeld. Niet alleen door hun dienstverlening, maar vooral door hun filosofie. Om deze nog breder te kunnen uitdragen, is groei nodig. Groei door bedrijfsovernames. Een uitgebreid en boeiend verhaal over impact maken en hoe een ster in het oosten daaraan gaat bijdragen.
Eerst even wat feiten: Breedweer is een Noord-Hollands schoonmaak- en facilitair bedrijf met een sterke social enterprise-filosofie, in 2015 gestart door Jack Stuifbergen. Inmiddels heeft Jack als commercieel directeur twee partners naast zich: operationeel directeur Cindy Broersen en algemeen directeur Henk van Eijk. Essentiële toevoegingen aan de leiding, dankzij de spectaculaire ontwikkeling die Breedweer doormaakt. Het bedrijf heeft al jaren een vaste plek in het linkerrijtje van snelst groeiende ondernemingen in Nederland.
Werken aan acht SDG’s
Wie Jack Stuifbergen naar de missie van het bedrijf vraagt, krijgt direct een gepassioneerd antwoord: “impact verkopen! Natuurlijk zijn we een onderneming met omzetverwachtingen, maar we gebruiken onze dienstverlening vooral als middel om impactdoelen te halen.” Het sleutelwoord is gevallen: impact. In 2009 nam Jack zijn eerste Wajonger in dienst en zag wat er gebeurt als zo iemand zich eindelijk serieus genomen voelt als werknemer. Gedreven door die ervaring besloot hij van Breedweer een social enterprise te maken. Allereerst op het gebied van gelijke kansen op de arbeidsmarkt, en daarna op een scala aan andere Sustainable Development Goals die de Verenigde Naties in 2030 mondiaal bereikt wil hebben. Breedweer werkt aan acht SDG’s om precies te zijn, van armoedebestrijding en aandacht voor onderwijs, arbeidsomstandigheden en zorg, tot verantwoorde consumptie, klimaatactie en samenwerking.
Impact door andere inkoop
Die samenwerking is volgens Jack de cruciale factor om organisaties en overheden in beweging te krijgen. En dat is hard nodig: “Nederland loopt nog flink achter op veel van de VN-doelstellingen. Zo staan er in ons land één miljoen mensen aan de zijlijn, wat niet hoeft als de beschikbare middelen goed worden ingezet. De overheid alleen al heeft 75 miljard euro te besteden en kan daarmee hele sectoren veranderen. Maar men moet eerst beseffen dat hiervoor een ander soort inkoop en dienstverlening nodig is. En bereid zijn om risicomijdend gedrag en kortzichtigheid los te laten. Je krijgt immers pas iets anders als je je vráág anders stelt. Bovendien dringt het maatschappelijk rendement van onze aankopen vaak niet door. Een simpele vergelijking met de dagelijkse werkelijkheid: wanneer je zonder nadenken liever één euro uitgeeft aan een Koetjesreep dan drie euro aan Tony Chocolonely.”
Schaalvergroting om ambities te bereiken
Het mag duidelijk zijn: Breedweer neemt graag het voortouw als het gaat om het bereiken van Sustainable Development Goals, liefst als facilitair partner van (semi-)overheden. En niet alleen in Noord-Holland, maar ook landelijk. Met alleen autonome groei en enkele lokale nevenhubs – onder meer in Dronten en Amsterdam – was deze ambitie niet verder te realiseren. De noodzakelijke oplossing: schaalvergroting. En dus start de directie van Breedweer in 2021 de overnamezoektocht naar een schoonmaakbedrijf, onder andere in het oosten van het land. Voor dit doel wordt Joost Baltus van Prisma Advies Groep als overnameadviseur ingeschakeld. Een eigen shortlist van potentiële kandidaten levert op korte termijn nog niet zoveel op en ook uit het beschikbare aanbod komt helaas geen goede match tot stand. Tot Joost in november het verkoopprofiel van een schoonmaakbedrijf in Overijssel onder ogen krijgt. “Onze interesse was meteen gewekt. En dat positieve gevoel bleek uiteindelijk te kloppen.”
De ster in het oosten
In 2021 besluit de Hengelose ondernemer Sjoert Gruppelaar dat hij een punt achter zijn ondernemerschap wil zetten. Hij werkt dan 32 jaar in het bedrijf dat zijn vader in 1964 startte: De Ster Bedrijfsdiensten. Door het vroege overlijden van vader Gruppelaar volgt Sjoert hem noodgedwongen al vrij jong op. De Ster groeit uit tot een gewaardeerd schoonmaakbedrijf in de regio, met enkele woningbouwcorporaties en de gemeente Hengelo als belangrijkste opdrachtgevers. “Ik heb zelf nooit de ambitie gehad om groot te worden, en toch heb ik De Ster door de jaren heen opgebouwd tot een gezond bedrijf. Maar nu is het mooi geweest.”
Ook Sjoert neemt een overnameadviseur in de arm, André Niewzwaag van Waardevisie Corporate Finance in Hengelo, die dan al een gunstige afloop voorziet. “De schoonmaakbranche is een courante bedrijfstak. Want als je op een rendabele manier een schoonmaakbedrijf wil runnen, heb je schaalgrootte nodig. Ik wist daarom vrijwel zeker dat zich voor De Ster potentiële kopers met een buy & build-strategie zouden melden. Maar er moest ook sprake zijn van synergie met een kandidaat-koper op het punt van de bedrijfsfilosofie.” De Ster werkt – net als Breedweer – bewust met medewerkers die het elders op de arbeidsmarkt lastig hebben, en gebruikt ook alleen ecologische schoonmaakproducten.
Basis voor geslaagde overdracht
Zoals verwacht, meldt zich al direct een geïnteresseerde regionale partij bij André, maar na enkele gesprekken blijkt er onvoldoende grond voor verdere onderhandelingen. De beslissing om het verkoopprofiel hierna breder in de markt te zetten, levert snel nieuwe reacties op, waaronder van Joost Baltus namens Breedweer. Dit contact leidt tot een eerste ontmoeting in Hengelo tussen Sjoert, André, Jack, Henk en Joost. André: “Wat ons betreft was de afdronk van het gesprek dat er een duidelijke basis was om door te praten. Breedweer is een mooie onderneming en bedrijfseconomisch zijn alle ingrediënten aanwezig om De Ster daarin goed te integreren. Het was verder mooi om te zien dat er meteen een klik was tussen Jack en Sjoert.” Ook de intenties van Breedweer zijn zeer serieus en vanaf dat punt verloopt het overnametraject relatief soepel. Een deal op hoofdlijnen wordt op Oudjaarsdag gesloten, waarna Joost en André de stappen begeleiden die bij een aandelenoverdracht horen. Op 22 april 2022 is de officiële overdracht een feit en kunnen de champagneflessen worden ontkurkt. Plaats van handeling: een notariskantoor in… Sneek!
Breedweer in het klein
Voor beide partijen breekt een nieuwe fase aan. Sjoert Gruppelaar kijkt uit naar een leven zonder de verantwoordelijkheid van het ondernemerschap en met meer tijd voor zijn hobby’s lezen en schrijven. Dat Breedweer zijn bedrijf voortzet, geeft hem een goed gevoel. “Het is een mooie bijkomstigheid dat onze bedrijven op veel vlakken op elkaar aansluiten. Eigenlijk is De Ster Breedweer in het klein.” Sjoert loopt nog een maand mee om de overgang voor iedereen te vergemakkelijken en ook daarna kan de nieuwe leiding nog een beroep op hem doen. André Niewzwaag kijkt terug op een plezierige samenwerking met Joost en Jack. “Het hele traject is zorgvuldig en respectvol verlopen.”
Enthousiaste bedrijfsleider uit de regio
De Ster blijft voorlopig De Ster, vanwege de naamsbekendheid van het bedrijf. Voor Jack Stuifbergen was het van essentieel belang om een bedrijfsleider in de regio te vinden, liefst met ervaring in de schoonmaaksector én met de mindset om de impactambities van Breedweer uit te voeren. Die ultieme combinatie heeft hij gevonden in Betina Spel, een echte Twentse met een groot netwerk en veel vlieguren in de facilitaire dienstverlening. “In leidinggevende functies ben ik altijd met één been in de operatie blijven staan, ook in de schoonmaakbranche. Ik kan nog steeds een vloer in de was zetten! Mijn gevoel bij Breedweer was meteen goed; hun missie en visie spreken me enorm aan. Door de toegevoegde waarde van de holding kan De Ster groeien en ik kijk ernaar uit om hier als gezicht van het bedrijf aan bij te dragen. Maar eerst is belangrijk dat de medewerkers van De Ster vertrouwen krijgen in de nieuwe situatie. Een social enterprise gaat uit van gelijkwaardigheid en ik wil daarom graag met iedereen in gesprek.”
Voor Jack Stuifbergen en zijn mededirectieleden is de overname van De Ster een eerste stap richting landelijke impactvergroting. En dus gaat de zoektocht van Joost namens Breedweer naar nieuwe overnamekandidaten door. Want 2030 komt dichterbij en zoals gezegd: er valt nog genoeg werk te verzetten in Nederland!
Tekst: Anita van Prooijen
Breedweer
Informatie over de opdrachtgever
In 2021 nam oprichter en medeaandeelhouder Jack Stuifbergen van ‘social enterprise’ Breedweer (gevestigd in Uitgeest) contact op met Joost Baltus en vroeg hem om de directie te begeleiden bij het realiseren van overnames in verschillende delen van Nederland. Met als doel om dit snelgroeiende facilitaire (schoonmaak)bedrijf zich nog sneller te laten ontwikkelen en zodoende zoveel mogelijk sociale impact te realiseren in het kader van de SDG goals.
Behaald resultaat
Op basis van de vraag van Jack ging Joost aan de slag en kwam binnen enkele maanden (o.a.) in contact met André Niewzwaag, de adviseur van De Ster Bedrijfsdiensten BV in Hengelo. Op basis van een goede persoonlijke kennismaking tussen alle betrokkenen ter plaatse, werd het overnametraject voortgezet en kwamen de partijen op oudejaarsdag 2021 tot een nette deal op hoofdlijnen. Na diverse werkzaamheden in het kader van de afronding werden de aandelen op 22/04/2022 aan Breedweer overgedragen.
Meer weten?
Joost beantwoordt je vragen graag.
Van links naar rechts:
André Niewzwaag, Sjoert Gruppelaar, Jack Stuifbergen, Joost Baltus
Breedweer – Een overname die nog meer impact mogelijk maakt
Er zijn ondernemingen die via hun bedrijfsvoering de wereld mooier willen maken. Schoonmaakbedrijf Breedweer uit Uitgeest is hiervan een prachtig voorbeeld. Niet alleen door hun dienstverlening, maar vooral door hun filosofie. Om deze nog breder te kunnen uitdragen, is groei nodig. Groei door bedrijfsovernames. Een uitgebreid en boeiend verhaal over impact maken en hoe een ster in het oosten daaraan gaat bijdragen.
Eerst even wat feiten: Breedweer is een Noord-Hollands schoonmaak- en facilitair bedrijf met een sterke social enterprise-filosofie, in 2015 gestart door Jack Stuifbergen. Inmiddels heeft Jack als commercieel directeur twee partners naast zich: operationeel directeur Cindy Broersen en algemeen directeur Henk van Eijk. Essentiële toevoegingen aan de leiding, dankzij de spectaculaire ontwikkeling die Breedweer doormaakt. Het bedrijf heeft al jaren een vaste plek in het linkerrijtje van snelst groeiende ondernemingen in Nederland.
Werken aan acht SDG’s
Wie Jack Stuifbergen naar de missie van het bedrijf vraagt, krijgt direct een gepassioneerd antwoord: “impact verkopen! Natuurlijk zijn we een onderneming met omzetverwachtingen, maar we gebruiken onze dienstverlening vooral als middel om impactdoelen te halen.” Het sleutelwoord is gevallen: impact. In 2009 nam Jack zijn eerste Wajonger in dienst en zag wat er gebeurt als zo iemand zich eindelijk serieus genomen voelt als werknemer. Gedreven door die ervaring besloot hij van Breedweer een social enterprise te maken. Allereerst op het gebied van gelijke kansen op de arbeidsmarkt, en daarna op een scala aan andere Sustainable Development Goals die de Verenigde Naties in 2030 mondiaal bereikt wil hebben. Breedweer werkt aan acht SDG’s om precies te zijn, van armoedebestrijding en aandacht voor onderwijs, arbeidsomstandigheden en zorg, tot verantwoorde consumptie, klimaatactie en samenwerking.
Impact door andere inkoop
Die samenwerking is volgens Jack de cruciale factor om organisaties en overheden in beweging te krijgen. En dat is hard nodig: “Nederland loopt nog flink achter op veel van de VN-doelstellingen. Zo staan er in ons land één miljoen mensen aan de zijlijn, wat niet hoeft als de beschikbare middelen goed worden ingezet. De overheid alleen al heeft 75 miljard euro te besteden en kan daarmee hele sectoren veranderen. Maar men moet eerst beseffen dat hiervoor een ander soort inkoop en dienstverlening nodig is. En bereid zijn om risicomijdend gedrag en kortzichtigheid los te laten. Je krijgt immers pas iets anders als je je vráág anders stelt. Bovendien dringt het maatschappelijk rendement van onze aankopen vaak niet door. Een simpele vergelijking met de dagelijkse werkelijkheid: wanneer je zonder nadenken liever één euro uitgeeft aan een Koetjesreep dan drie euro aan Tony Chocolonely.”
Schaalvergroting om ambities te bereiken
Het mag duidelijk zijn: Breedweer neemt graag het voortouw als het gaat om het bereiken van Sustainable Development Goals, liefst als facilitair partner van (semi-)overheden. En niet alleen in Noord-Holland, maar ook landelijk. Met alleen autonome groei en enkele lokale nevenhubs – onder meer in Dronten en Amsterdam – was deze ambitie niet verder te realiseren. De noodzakelijke oplossing: schaalvergroting. En dus start de directie van Breedweer in 2021 de overnamezoektocht naar een schoonmaakbedrijf, onder andere in het oosten van het land. Voor dit doel wordt Joost Baltus van Prisma Advies Groep als overnameadviseur ingeschakeld. Een eigen shortlist van potentiële kandidaten levert op korte termijn nog niet zoveel op en ook uit het beschikbare aanbod komt helaas geen goede match tot stand. Tot Joost in november het verkoopprofiel van een schoonmaakbedrijf in Overijssel onder ogen krijgt. “Onze interesse was meteen gewekt. En dat positieve gevoel bleek uiteindelijk te kloppen.”
De ster in het oosten
In 2021 besluit de Hengelose ondernemer Sjoert Gruppelaar dat hij een punt achter zijn ondernemerschap wil zetten. Hij werkt dan 32 jaar in het bedrijf dat zijn vader in 1964 startte: De Ster Bedrijfsdiensten. Door het vroege overlijden van vader Gruppelaar volgt Sjoert hem noodgedwongen al vrij jong op. De Ster groeit uit tot een gewaardeerd schoonmaakbedrijf in de regio, met enkele woningbouwcorporaties en de gemeente Hengelo als belangrijkste opdrachtgevers. “Ik heb zelf nooit de ambitie gehad om groot te worden, en toch heb ik De Ster door de jaren heen opgebouwd tot een gezond bedrijf. Maar nu is het mooi geweest.”
Ook Sjoert neemt een overnameadviseur in de arm, André Niewzwaag van Waardevisie Corporate Finance in Hengelo, die dan al een gunstige afloop voorziet. “De schoonmaakbranche is een courante bedrijfstak. Want als je op een rendabele manier een schoonmaakbedrijf wil runnen, heb je schaalgrootte nodig. Ik wist daarom vrijwel zeker dat zich voor De Ster potentiële kopers met een buy & build-strategie zouden melden. Maar er moest ook sprake zijn van synergie met een kandidaat-koper op het punt van de bedrijfsfilosofie.” De Ster werkt – net als Breedweer – bewust met medewerkers die het elders op de arbeidsmarkt lastig hebben, en gebruikt ook alleen ecologische schoonmaakproducten.
Basis voor geslaagde overdracht
Zoals verwacht, meldt zich al direct een geïnteresseerde regionale partij bij André, maar na enkele gesprekken blijkt er onvoldoende grond voor verdere onderhandelingen. De beslissing om het verkoopprofiel hierna breder in de markt te zetten, levert snel nieuwe reacties op, waaronder van Joost Baltus namens Breedweer. Dit contact leidt tot een eerste ontmoeting in Hengelo tussen Sjoert, André, Jack, Henk en Joost. André: “Wat ons betreft was de afdronk van het gesprek dat er een duidelijke basis was om door te praten. Breedweer is een mooie onderneming en bedrijfseconomisch zijn alle ingrediënten aanwezig om De Ster daarin goed te integreren. Het was verder mooi om te zien dat er meteen een klik was tussen Jack en Sjoert.” Ook de intenties van Breedweer zijn zeer serieus en vanaf dat punt verloopt het overnametraject relatief soepel. Een deal op hoofdlijnen wordt op Oudjaarsdag gesloten, waarna Joost en André de stappen begeleiden die bij een aandelenoverdracht horen. Op 22 april 2022 is de officiële overdracht een feit en kunnen de champagneflessen worden ontkurkt. Plaats van handeling: een notariskantoor in… Sneek!
Breedweer in het klein
Voor beide partijen breekt een nieuwe fase aan. Sjoert Gruppelaar kijkt uit naar een leven zonder de verantwoordelijkheid van het ondernemerschap en met meer tijd voor zijn hobby’s lezen en schrijven. Dat Breedweer zijn bedrijf voortzet, geeft hem een goed gevoel. “Het is een mooie bijkomstigheid dat onze bedrijven op veel vlakken op elkaar aansluiten. Eigenlijk is De Ster Breedweer in het klein.” Sjoert loopt nog een maand mee om de overgang voor iedereen te vergemakkelijken en ook daarna kan de nieuwe leiding nog een beroep op hem doen. André Niewzwaag kijkt terug op een plezierige samenwerking met Joost en Jack. “Het hele traject is zorgvuldig en respectvol verlopen.”
Enthousiaste bedrijfsleider uit de regio
De Ster blijft voorlopig De Ster, vanwege de naamsbekendheid van het bedrijf. Voor Jack Stuifbergen was het van essentieel belang om een bedrijfsleider in de regio te vinden, liefst met ervaring in de schoonmaaksector én met de mindset om de impactambities van Breedweer uit te voeren. Die ultieme combinatie heeft hij gevonden in Betina Spel, een echte Twentse met een groot netwerk en veel vlieguren in de facilitaire dienstverlening. “In leidinggevende functies ben ik altijd met één been in de operatie blijven staan, ook in de schoonmaakbranche. Ik kan nog steeds een vloer in de was zetten! Mijn gevoel bij Breedweer was meteen goed; hun missie en visie spreken me enorm aan. Door de toegevoegde waarde van de holding kan De Ster groeien en ik kijk ernaar uit om hier als gezicht van het bedrijf aan bij te dragen. Maar eerst is belangrijk dat de medewerkers van De Ster vertrouwen krijgen in de nieuwe situatie. Een social enterprise gaat uit van gelijkwaardigheid en ik wil daarom graag met iedereen in gesprek.”
Voor Jack Stuifbergen en zijn mededirectieleden is de overname van De Ster een eerste stap richting landelijke impactvergroting. En dus gaat de zoektocht van Joost namens Breedweer naar nieuwe overnamekandidaten door. Want 2030 komt dichterbij en zoals gezegd: er valt nog genoeg werk te verzetten in Nederland!
Tekst: Anita van Prooijen
Breedweer
Informatie over de opdrachtgever
In 2021 nam oprichter en medeaandeelhouder Jack Stuifbergen van ‘social enterprise’ Breedweer (gevestigd in Uitgeest) contact op met Joost Baltus en vroeg hem om de directie te begeleiden bij het realiseren van overnames in verschillende delen van Nederland. Met als doel om dit snelgroeiende facilitaire (schoonmaak)bedrijf zich nog sneller te laten ontwikkelen en zodoende zoveel mogelijk sociale impact te realiseren in het kader van de SDG goals.
Behaald resultaat
Op basis van de vraag van Jack ging Joost aan de slag en kwam binnen enkele maanden (o.a.) in contact met André Niewzwaag, de adviseur van De Ster Bedrijfsdiensten BV in Hengelo. Op basis van een goede persoonlijke kennismaking tussen alle betrokkenen ter plaatse, werd het overnametraject voortgezet en kwamen de partijen op oudejaarsdag 2021 tot een nette deal op hoofdlijnen. Na diverse werkzaamheden in het kader van de afronding werden de aandelen op 22/04/2022 aan Breedweer overgedragen.
Van links naar rechts:
André Niewzwaag, Sjoert Gruppelaar, Jack Stuifbergen, Joost Baltus
Meer weten?
Joost beantwoordt je vragen graag.
BTW: NL8090.45.862B01