Ik wens je veel personeel
Dit van oorspronkelijk Joodse gezegde is cynisch bedoeld, want met veel personeel komen ook veel zorgen. Maar vandaag de dag is het ontbreken van personeel misschien wel de grootste bottleneck voor groei. Dus je wilt wel meer van het één, maar dan zonder het ander. Hoe pak je dit aan?
De pessimist zal zeggen dat er altijd wel wat is met personeel. Zo zijn ze soms te laat of komen ze zelfs helemaal niet, omdat ze ziek zijn, zitten ze te veel op hun telefoon of praten ze constant over de ander in plaats van mét de ander. En zin om overal wat van te zeggen heb je natuurlijk niet, je hebt wel wat beters te doen!
Stap niet in de verleiding van de 20/80 regel
Renge, adviseur organisatieontwikkeling bij de Prisma Advies Groep, omschrijft zichzelf meer als een optimist. In de praktijk komt hij vaak de 20/80 regel tegen waarbij 20% van het personeel (de onderpresteerders) zorgt voor 80% van de ergernissen. En dat terwijl juist de overgrote meerderheid van jouw medewerkers heel waardevol is voor het bedrijf. Ze helpen de klanten en het bedrijf verder, waarbij ze er ook nog eens voor zorgen dat jij je met de belangrijke zaken kan bezighouden. Van zulke medewerkers kun je er niet genoeg hebben. En toch.. door die paar medewerkers die niet zo goed presteren, voelt het niet zo.
Hoe om te gaan met de ‘onderpresteerders’
Renges belangrijkste tip is om niet in de verleiding te stappen van de 20/80 regel. Praat met medewerkers die niet voldoen aan jouw verwachtingen. Vraag ze wat hen dwars zit of waardoor ze (nu) niet kunnen voldoen en wees heel duidelijk over wat je anders zou willen. Maak concrete afspraken en wees bereid om door te pakken als de afspraken niet worden nagekomen. Houd de tijd waarin je de verbetering wilt zien kort maar realistisch en plan 1 of 2 momenten tussendoor om de voortgang te bespreken. In 9 van de 10 gevallen voelt de medewerker in kwestie het al aankomen en niet zelden leidt één open en helder gesprek al tot structurele verbetering. Door kort op de bal te zitten, escaleren zaken niet en kun je snel bijsturen.
Besteed de extra tijd die je nu hebt aan je goed presterende mensen, want die verdienen jouw aandacht ook en van hen krijg jij energie! En zij zullen het ook waarderen dat het negatieve gedrag alleen de aandacht krijgt die het verdient. Jullie cultuur is immers zo goed als het slechtste gedrag dat je toestaat.
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij dit onderwerp of wil je hier eens over sparren? Renge heeft al meerdere bedrijven geholpen met dit soort vraagstukken. Neem contact op met hem voor een vrijblijvend gesprek.