Waarde bedrijf

Hoe maak ik mijn bedrijf meer waard?

Als overnameadviseur heb ik dagelijks te maken met de waarde (en de waardering) van ondernemingen. In de praktijk zie ik dan ook grote verschillen in waardering en overnamesommen. Wat mij echter geregeld opvalt, is dat relatief weinig MKB-ondernemers bewust bezig zijn met de waardeontwikkeling van hun bedrijf. Terwijl (nog steeds) vaak hun financiële toekomst daarvan afhangt. En hoe interessant is het niet om ook aan je bedrijf te werken en niet alleen in je bedrijf? Hieronder een overzicht van waardebepalende factoren:

  1. Winstgevendheid:

    steeds positieve resultaten kunnen laten zien, is natuurlijk wel heel prettig.

  2. Bestendig verdienmodel:

    kun je morgen ook nog toegevoegde waarde leveren?

  3. Goed personeel:

    een goed en uitgebalanceerd team met kennis en ervaring, maar liever niet allemaal op leeftijd en/of allemaal al tientallen jaren in dienst.

  4. Gezonde financiële positie:

    als je ‘bang’ moet zijn om je jaarrekening te overleggen, wordt het wel lastig…

  5. Actuele inventaris/activa:

    voor ‘oude meuk’ krijg je (vaak bijna) niets meer, maar stille reserves zijn prettig.

  6. Courante voorraden:

    met winkeldochters tegen inkoopprijs op de balans laten staan, houd je jezelf echt voor de gek.

  7. (Vaste) contracten met klanten:

    kopende partijen zoeken naar zekerheid met betrekking tot de toekomstige omzet.

  8. Frisse website:

    niet alleen een nette website hebben, maar die ook geregeld bijhouden. Dus liever niet een laatste nieuwsitem dat al een paar jaar oud is…

  9. Innoverend vermogen:

    (steeds) nieuwe eigen producten en/of diensten ontwikkelen, maken je bedrijf uniek.

  10. Actief op sociale media:

    zichtbaarheid creëren en voldoende (actieve) volgers hebben, telt in veel branches steeds meer mee.

  11. (Bij)sturen op actuele cijfers:

    nog te veel ondernemers kijken pas naar cijfers bij het (te laat) bespreken van de jaarrekening, als die al wordt besproken….

  12. Delegeren maar…!

    als eigenaar geregeld op vakantie kunnen zonder dat je (meteen) gemist wordt, is echt geweldig!

  13. Goede locatie:

    stenen houden meestal wel hun waarde en een representatief pand draagt echt bij aan het imago.

  14. Duurzaam ondernemen:

    niet duurzaam bezig? Dan (straks) geen toegevoegde waarde meer!

Natuurlijk weet ik wel dat een 10 scoren op al deze punten onmogelijk is. Maar je kunt er wel (veel) meer op sturen. En dat kan weer heel boeiend zijn en ook een mooie uitdaging vormen. Eigenlijk zou je als ondernemer alle strategische beslissingen tegen het licht van de waardecreatie moeten houden. Er zijn wel (belanghebbende) partijen die zeggen dat je periodiek een waardebepaling zou moeten laten doen, maar dat gaat MKB-ondernemers over het algemeen veel te ver. Niettemin zou ik je (geheel in je eigen belang) willen uitdagen om tenminste één keer per jaar stil te staan bij de bovengenoemde 14 punten. Daar komen dan vast wel enkele zinvolle to-do-acties uit naar voren. Ik wens je daar succes mee en plezier van!

Joost Baltus, adviseur Bedrijfsovernames Prisma Advies Groep

Joost Baltus

Adviseur Bedrijfsovernames

j.baltus@prisma-advies.nl
06 – 23 04 71 41